Šiais metais startavo naujas teisinio švietimo projektas „Gatvės teisė“. Vykstant šiam projektui mokiniai drauge su teisėjais ir profesionaliais teisininkais gvildena gyvenimiškas, jaunajai kartai aktualias problemines situacijas, kylančias tiek mokykloje, tiek šeimoje ar socialiniuose tinkluose.
„Gatvės teisės“ pamokos Lietuvos mokyklose vyks lapkričio–gegužės mėnesiais. Projekto tikslai dvejopi – pagerinti Lietuvos mokyklų mokinių ir vadovų teisinio raštingumo kompetenciją bei parengti gaires ir informacinę medžiagą tolesniam teisiniam švietimui šalies bendrojo lavinimo mokyklose. Norint pakviesti teisininkus ir teisėjus į savo mokyklą, galima registruotis interneto svetainėje www.gatvesteise.lt. Projektą inicijuoja Vytauto Didžiojo universitetas, leidyklos „Šviesa“ mokymo centras ir Nacionalinė teismų administracija.
„Jaunosios kartos teisinio raštingumo gebėjimai yra ne mažiau svarbūs negu socialiniai. Jei mokome atžalas pilietiškai elgtis, pagarbiai bendrauti su aplinkiniais, lygiai taip pat turime aiškinti, kaip veikia teisė: kas vyksta Lietuvoje ir pasaulyje, kokia yra valstybės valdymo struktūra, kokių padarinių sukelia neatsakingas elgesys virtualioje erdvėje, kodėl draudžiama rūkyti elektronines cigaretes,“ – pasakoja Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) gimnazijos vadovas, istorijos ir teisės pagrindų mokytojas Arūnas Bučnys.
Jo nuomone, mokyklos supranta, kad išmanyti teisės pagrindus yra svarbu, tačiau šioms pamokoms paprasčiausiai nebelieka laiko dėl pergrūsto ir intensyvaus ugdymo plano. Be to, trūksta ir specialistų, pasirengusių kūrybingai ir profesionaliai suteikti teisės pradžiamokslį mokiniams.
„LSMU gimnazijoje yra keletas vienuoliktokų, kurie mokosi teisės pagrindų papildomai, bet tai nėra visuotinai paplitęs reiškinys. Bėda ta, kad ne visi pedagogai ir netgi mokinių tėvai turi pakankamai įgūdžių, žinių ir patirties, kaip bendrauti su jaunimu,“ – aiškina Arūnas Bučnys. „Apskritai, teisiniu ugdymu turėtų užsiimti nebūtinai pedagogai, bet aktyvūs ir pilietiški specialistai: teisėjai, advokatai, paskutinio kurso teisės studentai. Iš tikrųjų, dabartiniams vaikams ne taip svarbu, ko jiems nereikės ateityje. Jie nori išgirsti realias istorijas, mokytis to, ką smalsu pažinti. Mūsų užduotis – įkvėpti, suprasti mokinių problemas ir padėti ieškoti sprendimo kelių.“
Projekte „Gatvės teisė“ dalyvaujančio Kauno apygardos teismo teisėjo Mariaus Bartninko teigimu, teisinių žinių trūkumas visuomenėje lemia didesnį pažeidimų skaičių.
„2016 m. Lietuvos teismus pasiekė daugiau kaip 400 baudžiamųjų bylų, kuriose nepilnamečiai buvo pripažinti nukentėjusiaisiais. Iš tikrųjų problema yra daug platesnė, apie teisinio raštingumo stygių vis garsiau kalbama visoje Europos Sąjungoje. Pavyzdžiui, internetu kasdien naudojasi daugiau negu 70 procentų 9–16 metų amžiaus vaikų, tačiau didžioji dalis jų nežino elementarių socialinių tinklų privatumo filtrų, neturi supratimo, į ką kreiptis pagalbos, susidūrus su akivaizdžiais teisės pažeidimais. Tad „Gatvės teisės“ pamokos yra sveikintina ir kaip niekada reikalinga teisinio švietimo iniciatyva“, – tikina teisėjas.
Mariaus Bartninko nuomone, geriausi rezultatai jaunimo teisinio ugdymo procese pasiekiami ne moralizuojant, o kalbant su vaikais jų kalba. Kaip pavyzdį teisėjas pateikia socialinių tinklų temą.
„Kaip papasakoti mokiniams apie privatumo apsaugą feisbuke? Galime cituoti įstatymus, bet taip įspūdžio vaikams tikrai nepadarysime. Vietoje teorinių kalbų apie žmogaus teisę į atvaizdą, diskutuosime, kodėl neverta skubėti dalytis vakarėlio ar antros pusės nuotraukomis su kiekvienu feisbuko „draugu“. Teisės mokymas turi prasidėti nuo kasdienių situacijų aiškinimo“, – teigia Marius Bartninkas.
Straipsnis parengtas pagal Nacionalinės teismų administracijos pranešimą. Plačiau apie „Gatvės teisės“ projektą ir kaip prie jo prisijungti, skaitykite čia: www.gatvesteise.lt.